31 august 2008

I morges traff jeg Jan Grøttjord og en veldig hyggelig kar fra Tyskland (som jeg selvsagt har glemt navnet på) på Storøya. Da jeg ankom stod den tyske karen og kjørte på en laks. Rolig og kontrollert. Jeg fiklet opp fotoapparatet, og svitsjet over på film. Kvaliteten blir ikke all verdens med filming på et fotoapparat, men det skal nå gå an å se på filmsnuttene likevel. Snuttene fra denne finner dere i posten under. Jeg dro videre innover Uslandsstrekket, og da jeg kom tilbake så jeg det var liv på øya nok en gang. Nå var det Jan Grøttjord som hadde fristet laksen til å ta. Han stod og fightet med den da jeg igjen tok opp noen snutter med kameraet. Han hadde tidligere snakket om hvor stor prosent av laks han hadde mistet i forhold til fanget, så dette ble jo spennende. Tekst under hver filmsnutt med forklaring.

Her kjører Jan på sin 5,2 kilo hannlaks. Den gir seg ikke uten kamp, og gjør et nytt utras.

Vi tilbyr oss å hjelpe til med å lande laksen til Jan. Men han har god kontroll på dette, og fangsten sikres.

Denne laksen har vært i kamp tidligere på sin ferd opp elva. Den er krøket i halen og har et stygt og betent sår der markkroken sitter. Se filmsnutten

Så var fangsten sikret, og Jan rusler bort til "base camp" på Storøy før han fortsetter på runde to.

Ingen kommentarer: