16 juli 2010




I går kveld møtte jeg Oddleiv på Laudal. Han skulle nettopp til å fiske, og mens vi stod ved elva viste en laks seg.Da stiger motet, og Oddleiv mente dette skulle bli enkelt. Jeg var enig, og ba han hente den laksen. Vi var begge optimistiske om utfallet kan man si. Vel, Oddleiv svingte stanga, og flua smøg fristende gjennom vannskorpa. Nye kast ble forsøkt, og flua nærmet seg plassen. Etter noen ordentlige regnskur, var det nå opphold, og elva hadde steget til 50 - 60 kubikk. Og skulle laksen lures, så måtte det være nå....Etter noen minutter slår det til...stanga bøyes, og laksen sitter. Jeg drar fram kameraet. Men etter en stund innser vi at det ikke er ei lita svele som vi trodde, det ligner mer en 3 kilos. Så jeg spør om jeg skal komme ned og hjelpe. Dermed blir ikke landingen filmet. Men Oddleiv kjører laksen bra. Da den til slutt stryker langs vannkanten setter jeg kleppen i den, og vi smiler bredt begge to. Dette var fort gjort - en kort ettermiddagsøkt. Flua har laksen svelget fullstendig, så den finner vi igjen helt nedi gjellene.
Idet vi rusler opp, hopper en annen laks.......

Ingen kommentarer: